Jak sprzedawać w internecie? – praktyczny poradnik cz. II

Jak sprzedawać w internecie? – praktyczny poradnik cz. II

W tym wpisie, zapraszam Was na część drugą praktycznego poradnika – Jak sprzedawać w internecie? Część pierwszą gdzie opisuję jak zrobić dobre zdjęcie, jak napisać opis, żeby zachęcić potencjalnych kupujących, jak zbudować swoją reputację i dlaczego jest ona tak ważna, a także jakie są dobre praktyki, dzięki którym będziesz cieszyć się pozytywną opinią – znajdziesz tutaj.

W części 2 natomiast skupimy się na odpowiedziach na takie pytania jak: Jaką cenę ustawić, żeby zachęciła klientów? Jak określić koszt wysyłki? W co najlepiej opakowywać przesyłki? Czy warto oferować rabaty? A także, co zdaniem konsumentów jest dla nich kluczowe przy podejmowaniu decyzji o zakupie rzeczy przez internet?

Atrakcyjna cena – co to znaczy?

 

Niska cena gwarantem sukcesu? Z doświadczenia wiem, że nie do końca. Cena powinna być atrakcyjna, ale nigdy za niska. Jeśli jest ona zbyt niska, ludzie podświadomie stają się bardziej podejrzliwi. Skoro normalnie produkt X w podobnym stanie kosztuje przykładowo 30 zł, a my wystawimy go w cenie 10/15 zł to najczęściej zapala się im lampka. Jaki masz w tym interes? Czy aby na pewno nie chcesz ich oszukać?

Z drugiej strony, jeśli cena jest zbyt wysoka, to nikt takiej rzeczy nie kupi. Z założenia większość ludzi szuka okazji w internecie, ponieważ ceny są zazwyczaj niższe niż w sklepach stacjonarnych, więc po co mają przepłacać?

Najlepiej na początek zrobić rozpoznanie terenu, czyli sprawdzić w wyszukiwarce na danym portalu, w jakich cenach inni sprzedający mają wystawione podobne rzeczy i ustalić swoją cenę gdzieś pośrodku. Wtedy mamy statystycznie większe szanse na sprzedaż.

W portalach typu Vinted, Szafa czy OLX mamy możliwość zmiany ceny. W przypadku dwóch pierwszych, osoby, które zaobserwowały dany przedmiot, są powiadamiane o tej zmianie. Warto więc początkowo dać nieco wyższą cenę niż rzeczywiście chcemy osiągnąć, żeby:
a) móc ją obniżyć, jeśli w ciągu miesiąca nie będzie żadnego odzewu,
b) jeśli znajdzie się zainteresowany, który chce wynegocjować niższą cenę, móc ją dostosować – tak, żeby wilk był syty i owca cała.

Rabaty i promocje

Jeśli sprzedajesz większą ilość rzeczy na przykład książek, ubrań, dodatków, ozdób etc. warto zastanowić się nad stworzeniem swojego systemu rabatowego na zakupy kilku sztuk. Jakie są jej zalety?

+ Przyciągniesz większą ilość osób — kupujący uwielbiają rabaty, choćby to miało być tylko kilka złotych różnicy.
+ Zachęcisz do zakupienia kilku sztuk — Ty zarobisz więcej, klient otrzyma zniżkę i oszczędzi na wysyłce.
+ Pozbędziesz się z domu większej ilości rzeczy w zdecydowanie szybszym tempie — szczególnie istotne jeśli zależy Tobie na czasie.

Możliwości stworzenia promocji są ogromne, ogranicza Cię tylko wyobraźnia. Poniżej przedstawiam kilka najpopularniejszych opcji, które przyciągają klientów:

  • 3 rzeczy w cenie 2,
  • Druga rzecz 50% taniej,
  • Przy zakupie X sztuk, wysyłka gratis,
  • Rabat X% na całe zakupy przy zakupie Y szt.,
  • Przy zakupie kilku sztuk gratis do wyboru spośród kilku możliwości (zazwyczaj jakieś drobiazgi jak biżuteria czy nowe kosmetyki).

Możesz jednocześnie oferować kilka różnych promocji, a także przewidzieć różne progi procentowe w zależności od ilości zakupionych rzeczy. Przykładowo, przy zakupie 4 książek, 5 książka za darmo. Natomiast przy zakupie 3 książek, 4 za połowę ceny. Przekalkuluj, w jakim wariancie taka promocja jest Tobie na rękę i działaj.

A może warto zorganizować sezonowe “wyprzedaże” — czyli do końca tygodnia -50% na sukienki/swetry/romanse/zabawki etc.?

Jeśli wiesz, że co jakiś czas będą znajdywać się nowe rzeczy na sprzedaż, możesz stworzyć sobie “bazę klientów”. Tj. oferować dla nich specjalny rabat – przykładowo X% zniżki na następne zakupy lub wysyłka gratis przy zakupie 2 czy 3 rzeczy. Możecie też dorzucić im coś ekstra na zachętę (wspominałam o tym w części I). Z doświadczenia wiem, że niektóre osoby dzięki temu wracają i ponownie kupują rzeczy od nas.

Koszty wysyłki

 

Zastanów się, z usług jakich firm będziesz korzystać. Opcji jest dużo, dlatego warto dać klientom możliwość wyboru sposobu dostawy. Ustalając koszty wysyłki, zapoznaj się z cennikami poszczególnych firm, a także sprawdź koszty opakowania. Jeśli sprzedajesz drobne przedmioty lub ubrania, to nie ma sensu płacić za kuriera, gdyż koszt takiej wysyłki może przekroczyć wartość przedmiotu, co z kolei zniechęca potencjalnych kupujących.

Oczywiście, czasem jest to nieuniknione. Jednak im tańsza wysyłka, tym lepiej dla nas jako sprzedających, gdyż potencjalnie więcej osób zdecyduje się na zakup. Ja większość rzeczy, które nie wymagają szczególnej ostrożności, wysyłam w papierze pakowym, dzięki czemu koszt opakowania jest na tyle znikomy, że nie doliczam go dodatkowo do kosztów wysyłki. Takim sposobem mogę oferować możliwie najtańszą wysyłkę.

 

Najpopularniejsze firmy transportowe w Polsce

Poczta Polska– paczka ekonomiczna/priorytetowa, mini paczka lub list polecony ekonomiczny/priorytetowy. Nie polecam korzystania z przesyłek nierejestrowanych, gdyż w przypadku zagubienia takiej paczki na poczcie (co czasem się zdarza, szczególnie w okresach świątecznych) nie mamy możliwości dochodzenia się swoich praw. Nie posiadamy potwierdzenia, że jakąkolwiek paczkę nadaliśmy, więc poczta nie wypłaci nam za nią odszkodowania, a klient może posądzić nas o oszustwo.

Inpost – paczkomaty, kurier lub listy e-commerse. Każdy rodzaj przesyłki jest rejestrowany. W przypadku większych gabarytów bardziej opłacalny niż Poczta Polska.

Kurier – firmy DHL i tym podobne.

Paczka w ruchu – doręczanie paczek w ciągu kilku dni do kiosków na terenie całej Polski. Niestety nie wiem, jak wygląda współpraca z nimi, jeśli nie jesteś firmą.

 

W co opakować przesyłki?

 

Możesz używać kartonów, kopert zwykłych bądź bąbelkowych, foliopaków lub papieru pakowego. Ostatnia wersja oczywiście wychodzi najtaniej. Średnio koszt jednego arkusza, który starcza na kilka paczek, mieści się w granicach 1 zł/szt. Koperty bąbelkowe warto zakupić „hurtowo” – czyli w wielopakach gdzie wychodzą korzystniej cenowo. Zależnie od wielkości, za jedną sztukę płaci się średnio 0,50-2 zł. Jeśli potrzebujemy kartonu, to możemy wykorzystać te, co już mamy w domu (np. po butach, czy sprzętach domowych). Opakowania kartonowe istotnie wpływają na wagę naszej paczki, stąd też wysyłam w nich jedynie duże gabarytowo przedmioty. Jeśli chodzi o foliopaki, to są one zazwyczaj dostarczane przez firmy kurierskie w cenie przesyłki (także przez Inpost).

 

Sposób płatności

 

Sprzedając jako osoba prywatna, niestety wielu możliwości nie mamy. W przypadku Allegro może być to przelew na konto bankowe lub paypal. Niestety przy korzystaniu z portali typu OLX, Vinted, Szafa itd. w grę wchodzi jedynie przelew lub wysyłka za pobraniem (chyba że umówisz się na odbiór osobisty).

Jak sprzedawać w internecie, czyli wyniki ankiety…

Żeby nie było, że wyssałam sobie wszystko z palca, specjalnie dla Was przeprowadziłam badanie opinii konsumentów, przy pomocy świetnej grupy na Facebooku – Jak zrobić wpis na bloga, żeby czytelnika wyrwało z butów. Jeśli jesteś twórcą bloga i potrzebujesz inspiracji, a także ogromnej dawki pozytywnej energii — to ta grupa jest dla Ciebie!

W moim badaniu wzięło udział 40 osób, zarówno mężczyzn, jak i kobiet. Głosowali na poszczególne warianty odpowiedzi na pytanie – „Na co najbardziej zwracacie uwagę, przy podejmowaniu decyzji o zakupie przez internet?”.

Możecie sami sprawdzić, co zdaniem kupujących jest najważniejsze, przy podejmowaniu decyzji o zakupie, co jest też istotną wskazówką dla Was jako sprzedających.

 

Mam nadzieję, że wpis Wam się spodobał i był dla Was przydatny.

A czy Wy macie jakieś triki wspomagające sprzedaż waszych rzeczy przez Internet?

Minimalistic Girl

Zobacz także



28 thoughts on “Jak sprzedawać w internecie? – praktyczny poradnik cz. II”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


Scroll Up