13 sposobów na szczęśliwsze życie – Minimalizm w praktyce

13 sposobów na szczęśliwsze życie – Minimalizm w praktyce

Mówią, że pieniądze szczęścia nie dają, ale z pewnością mogą pomóc je odnaleźć. Jednak szczęście wcale nie zależy od tego ile pieniędzy mamy. Samo szczęście to zasadniczo pojęcie abstrakcyjne i wyjątkowo względne. Dla jednych szczęście to posiadanie rodziny, dla innych szczęście to posiadanie markowych ubrań i drogich samochodów, a jeszcze dla innych to podróżowanie po świecie. Jednak jedno jest wspólne dla wszystkich. Każdy chce po prostu być szczęśliwy. A jak to osiągnąć nie wydając przy tym fortuny? Ja wiem, że 13 wydaje się być pechową liczbą, ale dzisiaj okaże się, że może też przynosić szczęście! Oto przed Wami 13 sposobów na szczęśliwsze życie!

13 sposobów na szczęśliwsze życie

1. Doceń to co masz

Docenienie tego co już masz to podstawa, dzięki której zaczniesz szczęśliwsze życie. To taki początek, można powiedzieć, rozgrzewka niezbędna do otworzenia się na doświadczanie szczęścia. Często wydaje się nam, że jest ono odległe, czasami wręcz nieosiągalne. A tak naprawdę mamy je na wyciągnięcie ręki! Gdy poczujesz wdzięczność za to, co aktualnie posiadasz, zobaczysz, że będziesz dostawać od życia zdecydowanie więcej. A może po prostu będzie Ciebie to bardziej uszczęśliwiać.

2. Nie odkładaj rzeczy na później

Często nasze plany, cele i marzenia odkładamy na niesprecyzowane później, ale to później zazwyczaj nigdy nie nadchodzi. Nawet jeśli powiemy sobie zacznę od jutra, to zawsze magicznym cudem to jutro, okazuje się być pojutrzem. Pojutrze staje się zaś okresem „za miesiąc”, a od tego już niedaleko do stwierdzenia „od nowego roku”. Niestety początki roku są zdecydowanie zbyt rzadko…

Każda pora jest dobra na zmiany, a im szybciej zaczniesz działać, tym szybciej zobaczysz efekty. Jak to mówią, kuj żelazo póki gorące. Tak właśnie jest z naszą motywacją. Przez pierwszą dobę jest najsilniejsza, a później tylko spada, jeśli nie zrobimy nic w kierunku realizacji swojego zamiaru. Można powiedzieć, że umiera śmiercią naturalną.

3. Znajdź czas dla siebie

Znajomi są ważni, rodzina jeszcze ważniejsza, ale my sami powinniśmy być dla siebie najważniejsi.  Poświęcamy czas innym, ale czy pamiętamy, aby znaleźć go także dla siebie. Czy potrafimy znaleźć czas na chwilę dla nas samych? To tak zwany zdrowy egoizm. Inwestowanie w siebie to najlepsze co możemy dla siebie zrobić. 

Czas dla siebie każdy powinien spożytkować tak, jak potrzebuje. Możesz poświęcić go na samorozwój i zacząć realizować swoje pasje. Zrobić sobie domowe spa lub wybrać się do kosmetyczki, czy fryzjera. Pójść na zakupy, poćwiczyć trochę, dla polepszenia kondycji. Zafundować sobie rozrywkę, czy przeczytać fajną książkę. To niby małe rzeczy, ale naprawdę pozwalają się zrelaksować i zresetować.

4. Wyznaczaj sobie cele

I to takie konkretne. Jeśli masz krótką pamięć to spisz je sobie na kartce i powieś w widocznym miejscu np. na tablicy. Staraj się nie brać za dużo na siebie od razu. Wtedy łatwo się zniechęcić, a zawsze lepiej zrobić mały kroczek, niż stać w miejscu. Może od dawna marzysz o spełnieniu jakiegoś marzenia? Nie ma lepszego momentu niż teraz na pierwszy krok w stronę jego realizacji. Warto marzyć, ale jeszcze lepiej jest spełniać owe marzenia.

Jeśli za każdym razem coś Tobie w realizacji wyznaczonych celów nie wychodzi, to zajrzyj do mojego wpisu o skutecznym wyznaczaniu celów. Co prawda pisałam go w kontekście postanowień noworocznych, ale zasady są naprawdę uniwersalne i tyczą się planowania każdego celu.

5. Dbaj o odpowiednią ilość snu

Niewyspany człowiek, to zły człowiek. Wiem to z doświadczenia. Oprócz wielu skutków zdrowotnych, takich jak obniżona odporność, upośledzenie koncentracji, pogorszenie pamięci, a także sprawności uczenia się, cierpi na tym również nasza psychika. Ludzi wokół też.

Ponadto odpowiednia ilość snu powoduje, że wyglądamy lepiej i starzejemy się wolniej. Sami zauważycie, że gdy zaczniecie wreszcie przesypiać odpowiednią dla Was ilość godzin, to będziecie budzić się z o wiele lepszym nastrojem. Lepszy nastój to więcej energii. Więcej energii to więcej szczęścia. Także same plusy!

6. Poświęcaj czas najbliższym

Kontakty z bliskimi nam osobami to najlepszy lek na wszelkie smutki tego świata. Kto jak nie oni pomogą Tobie przezwyciężyć wszystkie trudności? Kto jak nie oni, sprawiają, że się uśmiechasz? Często w prozie życia codziennego uważamy ich obecność za oczywistą, nie przykładamy do niej wielkiej wagi. Dlatego warto przypomnieć im, że są dla Ciebie ważni. „Dziękuję, że jesteś” to jedne z najpiękniejszych słów jakie możesz im powiedzieć, a Twój czas to najcenniejsza rzecz jaką możesz im dać.

7. Stawiaj na jakość a nie na ilość.

O tym mówiłam, a w sumie to pisałam, już wielokrotnie na blogu. Stawiaj przede wszystkim na jakość, a nie ilość. I to nie tylko w kwestii przedmiotów jakie posiadasz, ale także relacji jakie tworzysz. Tak samo jak zdecydowanie lepiej jest mieć dwie pary niezwykle wygodnych butów, niż 15 par, które obcierają nasze stopy. Tak samo lepiej jest mieć kilku dobrych przyjaciół, którzy będą wsparciem w każdej sytuacji, z którą przyjdzie nam się zmierzyć, niż kilkudziesięciu lub więcej znajomych, którzy będą z nami, ale do czasu, kiedy nam się noga nie powinie.

8. Nie bój się powiedzieć nie

Asertywność jest zaletą, nie wadą. Oczywiście nie można być człowiekiem na nie, ale trzeba umieć wyznaczać pewne granice. Jeśli chcąc być miłym, dobrym i uczynnym czujemy się źle z tym faktem, wręcz zmuszając się do „pomocy” komuś, to lepiej grzecznie odmówić. Ważne jest to nie tylko w życiu zawodowym, ale także prywatnym.

Nie można dawać sobie wejść na głowę. A odmówienie komuś nie oznacza wcale, że przestaną nas lubić, czy szanować. To jedynie oznacza, że mamy swoje granice i się ich trzymamy. Poza tym nie można się dawać wykorzystywać, to jedynie powoduje, że jesteśmy nieszczęśliwi, bo robimy coś na przekór sobie.

9. Jedz zdrowo i dbaj o swoją kondycję

Masz tyle lat na ile się czujesz. Nie wiem jak Wy, ale ja zdecydowanie zgadzam się z tym powiedzeniem. Mówią też, że jesteś tym co jesz. Tego nie traktowałabym tak dosłownie, bo nie staniesz się pączkiem, jak zjesz pączka, ale to co jemy wpływa nie tylko na nasze zdrowie i wygląd, ale także na nasze samopoczucie. Dodatkowo zdrowe jedzenie pomaga nam w utrzymaniu smukłej sylwetki i witalności.

Warto także wprowadzić trochę ruchu, szczególnie jeśli nasza praca jest raczej siedząca. Brak ruchu to same problemy i nawet jeśli nie odczuwasz jeszcze tego skutków, to mogę Cię zapewnić, że wyjdzie to prędzej niż później i wcale nie będzie wtedy wesoło. W zdrowym ciele zdrowy duch, a ruch podnosi poziom hormonu szczęścia w naszym organizmie. Więc ruch to nie tylko zdrowie, ale także i szczęście!

10. Wychodź ze strefy komfortu

Ja wiem, że jest to trudne. Sama mam z tym problemy. Przełamywanie swoich barier bywa naprawdę ciężkie. Oczywiście są pewne granice, których przekraczanie nie poprawi naszego poziomu szczęścia. Ale zdecydowanie warto otworzyć się na nowych ludzi i nowe doświadczenia. 

Od zawsze boisz się wystąpień publicznych?Jak tylko masz powiedzieć coś publicznie, to masz ochotę schować się za zasłoną i czekać aż wszyscy sobie pójdą? A może warto jednak się przełamać i spróbować. Może się okazać, że tak baliśmy się otworzyć jakieś drzwi w obawie, że za nimi wszystko się zawali, a tak naprawdę czeka za nimi coś wspaniałego.

11. Nie szukaj wymówek

Wymówki to najgorszy wróg w dążeniu do szczęścia. Nie zrobię tego, bo coś tam. Nie pójdę tam, bo coś tam, coś tam. Na dłuższą metę tak po prostu nie można żyć. W ten sposób nie idziemy do przodu, a życie polega przecież na ciągłym rozwijaniu się. Doskonalenie się i robienie nowych rzeczy daje nam ogrom satysfakcji.

A jeśli nie robimy nic, to nic nie mamy. Proste i logiczne! Także chcąc być szczęśliwszym przestań na okrągło szukać wymówek, żeby nie podejmować działania. Zrób to i już. Pamiętaj, że zrobione zawsze jest lepsze od doskonałego.

12. Nie tkwij w przeszłości

Wiele osób żyje przeszłością. Ciągle wspomina stare czasy i rozdrapuje stare rany. Oczywiście o tyle o ile wspominanie pięknych chwil ma czasem swoje uzasadnienie, to rozpamiętywanie tych przykrych sytuacji nie ma najmniejszego sensu. Oczywiście warto przeanalizować zdarzenia w celu wyciągnięcia z nich wniosków na przyszłość.

Nie warto powielać tych samych błędów z przeszłości. Jednak jak już wyciągniesz wnioski z tego co Ciebie spotkało, to za każdym razem zostaw to za sobą i idź dalej nie oglądając się za siebie. Kurczowo trzymając się swoich porażek nie pójdziesz dalej. Nie zrobisz nic nowego w kierunku poprawienia sytuacji, więc zamiast być lepiej, będzie tylko gorzej.

13. Przestań przejmować się opinią innych

No i na koniec wisienka na torcie, czyli nadmierne przejmowanie się opinią innych. Robi to chyba niemal każdy. Ach, ta presja społeczeństwa na bycie ideałem. Ale jedno jest pewne, jeszcze się taki nie narodził co by każdemu dogodził. Oczywiście powinniśmy przyjmować krytykę i próbować poprawiać swoje wady i niedociągnięcia. Ale zawsze warto przemyśleć, czy dana opinia wyrażana jest przez osobę, która chce nam pomóc, czy zaszkodzić.

Uwagi od bliskich nam osób, zazwyczaj są mówione w dobrej wierze. Jest jednak wiele osób, które nie ważne co by się nie zrobiło będą starały się Ciebie, że tak powiem, zgnoić. Także takich opinii nie ma najmniejszego sensu brać do siebie. A co z nimi zrobić? Wpuścić jednym uchem i wypuścić drugim. 

Konstruktywna krytyka jest dla nas dobra, ale złośliwości innych nie są nam do niczego potrzebne. Mama nauczyła mnie, że jeśli nie masz nic miłego do powiedzenia, to lepiej się nie odzywać. Czasami pod wpływem emocji to nie wychodzi, ale raczej staram się tej zasady trzymać. To naprawdę pomaga. Wyzbycie się złych emocji w stosunku do innych powoduje też, że łaskawszym okiem patrzymy na siebie. Także Keep Calm and be happy!

Co jeszcze dodalibyście do tej listy? Macie jakieś sprawdzone sposoby na szczęśliwsze życie? Podzielcie się nimi w komentarzu 🙂



8 thoughts on “13 sposobów na szczęśliwsze życie – Minimalizm w praktyce”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


Scroll Up